ايزدي: نتيجه توافق هستهاي «ديپلماسي خواهش» بوده است

خرید بک لینک

فؤاد ايزدي کارشناس مسائل آمريکااظهار داشت: اينکه رئيس جمهور به نيويورک سفر کرده اقدام خوبي است. چند روزي کهدر نيويورک اجلاس سالانه سازمان ملل برگزار ميشود، رؤساي بسياري از کشورها بهآنجا ميآيند و در نهايت امکان ديدار با بسياري از اين مقامات وجود دارد.

وي افزود: اگر همين ديدارها به صورتمعمولي صورت گيرد، وقت زيادي صرف آن خواهد شد. پس اصل سفر به نيويورک و اصل ملاقاتهاخوب است. جمهوري اسلامي ايران نيز در حوزه تعاملات بينالمللي به غير از دومحدوديت، ديگر محدوديتي ندارد. يک محدوديت رژيم صهيونيستي است که ما آن را بهرسميت نميشناسيم و محدوديت ديگر نيز مذاکره با دولت آمريکا است؛ آن هم به خاطرضررهايي است که مذاکره با آمريکا دارد.

اين کارشناس مسائل آمريکا با بياناينکه آنچه اهميت دارد محتواي اين ملاقاتها است، گفت: در اين موضوع بحث اصليمحتواي مذاکره است. اصل ملاقات ميتواند خوب باشد اما اينکه در اين ملاقاتها چهگفته شود اهميت دارد.

ايزدي با اشاره به آنچه در اينمذاکرات بيان ميشود که آنهم در خصوص عدم پايبندي طرف مقابل به اجراي تعهداتش است،گفت: توافقي نوشته و امضا ميشود و جزئيات آن قيد ميشود تا بعد از آن حرف و حديثيپيش نيايد. توافق برجام نيز هدفش همين بوده است.

وي تصريح کرد: اما توافق برجام يکمشکلي داشت و آن هم اين بود که تعهدات ايران به صورت ريز مشخص شده بود و ايران نيزبه تکتک آنان پايبند بود اما در تعهدات طرف مقابل ابهامات زيادي وجود داشت؛ 9 شرطرهبري نيز که هدفش اصلاح و پوشش اين مشکلات بود مورد توجه دوستانمان در دولت قرارنگرفت.

اين کارشناس مسائل آمريکا خاطرنشانکرد: به خاطر سياستهايي که در دولت وجود داشت، هم در متن برجام دقت کافي صورتنگرفت و هم در اجراي شروط رهبري توجه لازم انجام نشد و نتيجه آن شد که امروز مادرگير آن هستيم و آن ديپلماسي خواهش است.

ايزدي در همين خصوص گفت: ديپلماسيخواهش يعني ما روي کاغذ تعهداتي به طرف مقابل داديم و در عمل هم به تکتک آنانپايبند بوديم اما طرف مقابل تعهدات کمي روي کاغذ به ما داده است در عمل هم به خيلياز آن تعهدات پايبند نبوده حال ما بايد برويم از آنان خواهش کنيم که شما به تعهداتخود عمل کنيد.

وي گفت: علاوه بر اين هيچ مکانيزمصحيحي هم براي رفع مشکلات، ابهامات و اختلافات در اجراي برجام ديده نشده است. ازاين جهت ما در يک موضع ضعف قرار گرفتيم که بخشي از آن به قلدري طرف مقابل برميگرددو بخشي از آن نيز به کوتاهي دوستان ما در دولت برميگردد که در متن برجام دقت کافيرا نداشتند و به شروط رهبري هم توجه نکردند.

اين کارشناس مسائل آمريکا با بياناينکه امروز دولت در نتيجه برجام در دوره ديپلماسي خواهش قرار گرفته است، بيانداشت: حال ما بايد به حرفهاي طرف مقابل گوش دهيم تا شايد گشايشي که بايد سالگذشته اتفاق ميافتاد امروز بيفتد؛ طرف مقابل اخلاقمدار نيست که به خاطر رعايتاخلاق به تعهداتش پايبند باشد.

ايزدي بيان داشت: اگر ما در مذاکراتمتن قوي مينوشتيم و روش عملي براي اينکه طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، داشتيم،آن وقت طرف مقابل مجبور ميشد به تعهداتش عمل کند که متأسفانه اينگونه نيست. بههمين خاطر وضعيت فعلي پيش آمده که طرف مقابل به اکثر تعهداتش عمل نکرده و ما همدستمان به جايي بند نيست و مجبوريم خواهش کنيم.

وي با بيان اينکه بهرهمندي ايران ازفضاي مثبت اقتصادي پس از برجام جزئي از تعهدات طرف مقابل در برجام است، گفت: اينموضوع در ذهن مردم ما سؤال ايجاد ميکند که از يک طرف رئيس جمهور برجام را آفتابتابان مينامد و از طرف ديگر اعلام ميکند که طرف مقابل به تعهداتش در موارد بانکيو بيمه عمل نکرده است.

اين کارشناس مسائل آمريکا در پايانگفت: اگر برجام آفتاب تابان است پس آن بدعهدي طرف مقابل و انجام ندادن تعهداتش کهرئيس جمهور از آن گلايه ميکند، چه معني دارد! اين تناقضات در حال برملا شدن است.اينکه رئيس جمهور در سخنانش چنين تناقضات بزرگي وجود دارد براي وجهه مشکلي کشورماندر سطح بينالمللي خوب نيست.

کانون سیاسی بسیج دانشجویی...

ما را در سایت کانون سیاسی بسیج دانشجویی دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 204 تاريخ: شنبه 10 مهر 1395 ساعت: 18:07

صفحه بندی